Als u een nieuwe werknemer met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt, dan is het belangrijk om ondersteuning te vragen. Dit kan via Reïntegratie Zeeland, UWV en de gemeente.
Samenwerkende partijen
Wij werken samen met:
- • UWV
- • Gemeenten
- • Het onderwijs
- • Diverse bedrijven
Ondersteuning via UWV
Wil je iemand in dienst nemen uit het doelgroepenregister? Dan biedt UWV ondersteuning. Via UWV kunnen de volgende voorzieningen worden aangevraagd:
- • Proefplaatsing
Met een proefplaatsing kijk je of de medewerker binnen het bedrijf past. Dit is kosteloos voor de werkgever. Na afloop van de proefplaatsing kan bij positieve ervaringen de werknemer een arbeidsovereenkomst worden aangeboden. - • Loondispensatie
Je betaalt tijdelijk minder loon aan de medewerker omdat hij minder aankan dan de andere medewerkers. - • No-riskpolicy
Dit is een looncompensatie bij ziekte. Je krijgt dan in het geval de medewerker ziek wordt, voor deze medewerker een ziektewetuitkering van UWV. - • Jobcoaching
Een jobcoach begeleidt de medewerker op de werkplek.
Wat is jobcoaching?
Jobcoaching is een individuele voorziening die wordt toegekend door de gemeente of het UWV. Het is bedoeld om mensen met een arbeidsbeperking te ondersteunen in hun werk. We bieden ondersteunende activiteiten die nodig zijn om arbeidsparticipatie van mensen met een beperking optimaal en duurzaam te maken. Ook na de inwerkperiode worden de activiteiten voortgezet. We werken vanuit de wensen van de cliënt. Hij of zij stelt, samen met de coach, een plan van aanpak op. Met deze klantgerichte aanpak wordt stap-voor-stap naar het doel gewerkt.
Onze jobcoaches zijn creatief en zoeken naar oplossingen waarbij we ondersteuning bieden aan de werknemer én de werkgever.
Positieve werkervaring
Jobcoaching heeft mede als doel dat de cliënt een positieve werkervaring opdoet. De jobcoach leeft zich in de medewerker in en heeft zicht op de werkzaamheden die hij verricht. Soms werkt de coach zelfs een tijdje mee om te observeren wat er gebeurt en hoe het contact met collega’s, leidinggevenden en eventueel klanten van het bedrijf verloopt. Dankzij deze directe aanpak, leert de medewerker om zaken te verbeteren en op te pakken.
Tegelijk helpt de jobcoach ook de directe omgeving – collega’s en leidinggevenden – om met de collega om te gaan. Dankzij deze professionele aanpak kan het doel worden bereikt: de medewerkers gaat dagelijks met plezier naar het werk, behoudt de baan en bouwt een meer zelfstandige toekomst op. Daarnaast levert de medewerker een goede bijdrage aan de dienstverlening en/of producten van de werkgever.